YJ7 Markkinaoikeus 6 op
YJ052011, Yritysjuridiikka, Turun kauppakorkeakoulu
Sisältö
Opintojaksossa tarkastelun kohteena ovat lähinnä markkinointi-, kuluttajansuoja- ja tuotevastuukysymykset sekä elinkeinoharjoittajien välisiin suhteisiin liittyvä oikeudellinen sääntely.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija markkinaoikeudellisiin kysymyksiin erityisesti yritystoiminnan näkökulmasta. Tarkoituksena on antaa valmiudet mm. arvioida mainosten hyväksyttävyyttä markkinointiin liittyvien säännösten perusteella.
Opintosuoritukset
Osallistuminen opetukseen ja kirjallinen tentti
Opetus
Luento-opetus 22 t, harjoitukset verkossa. **Kevätlukukausi 2020, periodi III (7.1. - 16.2.2020)** Opetus järjestetään Turun kauppakorkeakoulun päiväopetuksena. Katso tarkemmat opetusajat [kauppakorkeakoulun opinto-oppaasta](https://opas.peppi.utu.fi/fi/opintojakso/YJ052011/1568), valitse kohta Toteutukset. Opetus järjestetään Turun kauppakorkeakoulun tiloissa (Rehtorinpellonkatu 3) **Tentti** Kurssiin kuuluu kolme tenttikertaa, mikäli muuta ei ole sovittu. Ensimmäinen tentti tehdään salitenttinä viimeisellä luennolla 12.2.2020 ja kaksi muuta sähköisinä tentteinä. Ilmoittaudu salitenttiin viimeistään 7 päivää ennen tenttitilaisuutta Avoimen yliopiston Nettiopsussa. Tenttisali ilmoitetaan n. puoli tuntia ennen tenttitilaisuutta kauppakorkeakoulun pääaulan ilmoitustaululla. Sähköiset tentit suoritetaan Turun yliopiston sähköisessä tenttitilassa (Turku, Pori, Rauma). Sähköinen tentti on tehtävissä 1.-30.4.2020. Sähköisten tenttien tenttiaika varataan etukäteen sähköisestä tenttipalvelusta. Linkki tentti-ilmoittautumiseen ja tenttiaika lisätään tähän myöhemmin. Lisätietoja sähköisestä tenttimisestä: [Tentit ja tenttiminen avoimessa yliopistossa]( https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/ilmoittautuminen-ja-opiskelijapalvelut/tentit) > Tentit sähköisessä tenttipalvelussa (exam)> [Sähköinen tenttipalvelu: opiskelijan ohje](https://utuguides.fi/c.php?g=669085)
Arviointi
0-5
Kirjallisuus
1. Markkinointijuridiikka 2018, Koivumäki Elina; Häkkänen Petteri (2018), Kauppakamari, tai Markkinointijuridiikka 2017, Koivumäki Elina; Häkkänen Petteri (2017), Kauppakamari. ISBN 9789522464590 2. ICC:n markkinointisäännöt 2011 (http://www.icc.fi/userData/5176/Markkinoinnin-kansainvaliset-ohjeet-ICC-Markkinointisaannot_-final-version-2012.pdf) 3. Markkinoinnin pelisäännöt: osio Markkinointi ja tuotteen virhe sekä osio Etämyynti ja digitaalinen markkinointi: kulutustavaran etämyynti ja kotimyynti, Varhela, Markku; Virtanen, Pertti. (Verkkopalvelu Talentum Fokus) 978-952-14-2358-1. 4. Opettajan erikseen ilmoittama materiaali
Opettaja
Tuija Viinikka
- Oppiaineen esittely
- Kevät 2020
- Lähiopetus
- Aineopinnot
Toteuttaja
Turun yliopisto, Turku
Yhteyshenkilö
[Koulutuspäällikkö Merja Brunnsberg]( https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/opintoneuvonta-ja-yhteystiedot), merja.brunnsberg[at]utu.fi [Opintosihteeri Elina Iso-Ilomäki]( https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/opintoneuvonta-ja-yhteystiedot), elina.iso-ilomaki[at]utu.fi
Ilmoittautuminen
-
Ilmoittautuneita 5/10
Tutustu etukäteen [ilmoittautumisohjeisiin](https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/ilmoittautuminen-ja-opiskelijapalvelut). Opiskelijat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opinto-oikeus voimassa 1.1.2020 - 31.12.2020. Lisätietoja opintosihteeriltä.
Opintomaksu
90,00 €
Maksetaan verkkopankissa vuorokauden sisällä ilmoittautumisesta.