Uusi opinto-opas (sisältäen myös opetusohjelmat) lukuvuodelle 2018-2019 sijaitsee osoitteessa https://opas.peppi.utu.fi . Tältä sivustolta löytyvät enää vanhat opinto-oppaat ja opetusohjelmat.

The new study guide (incl. teaching schedules) for academic year 2018-2019 can be found at https://studyguide.utu.fi. This site contains only previous years' guides.

x !
Arkistoitu opetusohjelma 2016–2017
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
PSYK4007 A.2.2. KOGNITIIVISET PROSESSIT 4 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Käy seuraavien opintojaksojen suoritukseksi
Psykologia
Psykologian ja logopedian laitos

Yleiskuvaus

Ajasta ja paikasta riippumattomia offline-verkkoluentoja + kotitehtävät/harjoitustyöt (ks. alla).

Suoritustavat: Kotitehtäviä ja kirjallinen kuulustelu: luennot ja kirjallisuus: Eysenck: Fundamentals of Cognition, 2. painos, luvut 6-12.
Luentojen katselemiseen tarvittavan salasanan saat Minna Varjoselta, minna.varjonen[at]utu.fi
Tentit: Tentti suoritetaan sähköisenä tenttinä,  http://tenttis.utu.fi.
Kurssin suoritusmerkintä laitetaan opintorekisteriin, kun myös kotitehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Kotitehtävä 1: Valitse suomenkielinen kirja (voi olla faktaa tai fiktiota), jota et ole lukenut. Poimi luentomateriaaleista pikalukemisen keskeiset piirteet ja pyri soveltamaan niitä valitsemasi kirjan lukemiseen.
(a)  Miten hyvin tunnut onnistuvasi pikalukemisessa? Mitkä puolet pikalukemisessa tuntuvat helpoilta omaksua, mitkä taas vaikeilta? Miten paljon sinulle jää mieleen pikalukemastasi tekstistä?
Nyt kun olet harjoitellut pikalukemista, valitse kirjasta n. kahden sivun mittainen tekstipätkä pikaluettavaksi. Pikalue se oppaiden ohjeiden mukaan. Laita kirja pois. Kirjoita nyt paperille kaikki se, mitä tekstistä jäi mieleen (myös satunnaiset sanat tai lauseen pätkät).
(b)  Miten luonnehtisit muistipalautustasi? Kattaako sen tekstipätkän olennaisen sisällön? Mitkä kohdat tuntuivat muistuvan, mitä taas et pystynyt palauttamaan?
Lopuksi valitse samasta kirjasta toinen n. kahden sivun mittainen tekstinpätkä. Lue se normaalisti. Laita taas kirja pois. Kirjoita sitten paperille kaikki se, mitä tekstistä jäi mieleen (myös satunnaiset sanat tai lauseen pätkät).
(c)  Miten muistipalautuksesi eroaa laadultaan ja määrältään pikalukemisen jälkeen tehdystä muistipalautuksesta?
Kirjoita raportti, jossa vastaat edellä mainittuihin kysymyksiin. Lähetä se sitten Raymond Bertramille (rayber@utu.fi).

Kotitehtävä 2: Tarkastele jotain itse valitsemaasi arkipäivän päätöksentekoon, päättelyyn, tai arviointiin liittyvää ilmiötä, jonka voisit olettaa heijastavan kognitiivisia vääristymiä/heuristiikkoja.
Pohdi mitä luennolla/kirjallisuudessa (esim. Eysenck, kpl. 11) kuvattuja vääristymiä ilmiön taakse voisi kätkeytyä. Mikäli tarkasteltava ilmiö on ei-toivottu, pohdi myös miten kognitiivisia vääristymiä voisi torjua.
Palauta raporttisi Mika Koivistolle (mikoivi@utu.fi).

Vastaava opettaja

Raymond Bertram ja Mika Koivisto

Opintojakson kotisivu