Uusi opinto-opas (sisältäen myös opetusohjelmat) lukuvuodelle 2018-2019 sijaitsee osoitteessa https://opas.peppi.utu.fi . Tältä sivustolta löytyvät enää vanhat opinto-oppaat ja opetusohjelmat.

The new study guide (incl. teaching schedules) for academic year 2018-2019 can be found at https://studyguide.utu.fi. This site contains only previous years' guides.

x !
Arkistoitu opetusohjelma 2016–2017
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Pääsiäiskapinasta 100 vuotta - Irlannin historian harjoituskurssi 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Käy seuraavien opintojaksojen suoritukseksi
Yleinen historia
Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos

Yleiskuvaus

Vuoden 1916 pääsiäiskapinaa on muistettu Irlannissa näyttävästi kuluneena vuonna. Pääsiäiskapinan symbolinen arvo Irlannissa on yhä erittäin suuri, vaikka itse kapina jäi suhteellisen pieneksi aseelliseksi nousuksi brittihallintoa vastaan itsenäisen Irlannin tasavallan perustamiseksi. Vuoden 1916 tapahtumia – mukaan lukien Sommen taistelua, jossa irlantilaisia unionisteja kaatui suurin joukoin Britannian riveissä taistellessaan – on pidetty keskeisinä Irlannin historian, irlantilaisen identiteetin ja kollektiivisen muistin kannalta. Tällä kurssilla tarkastelemme pääsiäiskapinan merkitystä ja muistoa Irlannissa sekä niitä tapoja, joilla tätä tapahtumaa on muistettu Irlannissa erityisesti vuonna 2016, Pohjois-Irlannin konfliktin rauhoittumisen jälkeen, mutta myös 50-vuotisjuhlavuonna 1966, ennen Pohjois-Irlannin levottomuuksien leimahtamista.

Vastaava opettaja

Raita Merivirta
raimer[ät]utu.fi

Opetus

1.9.2016 – 20.10.2016
Luento-opetus
Luennot
To 1.9.2016 - 20.10.2016 viikoittain klo 10.00-12.00, Jäntere

Arviointi

Numerolla 0-5.

Oppimateriaalit

Materiaalina käytämme vuonna 2016 julkaistua runsasta verkosta löytyvää historiallista aineistoa sekä dokumentti- ja fiktioelokuvia ja televisiosarjoja ja pohdimme myös mm. paraatien, muistomerkkien, (virtuaali)näyttelyiden, historiallisten esineiden ja verkkosivujen merkitystä ja käyttöä muistamisprosessissa. Kurssi koostuu ensimmäisen kerran luennosta, itsenäisestä lukemisesta ja verkkotyöskentelystä, ryhmäkeskusteluista sekä kirjallisesta työstä.