Opinto-oppaat

Uusi opinto-opas (sisältäen myös opetusohjelmat) lukuvuodelle 2018-2019 sijaitsee osoitteessa https://opas.peppi.utu.fi . Tältä sivustolta löytyvät enää vanhat opinto-oppaat ja opetusohjelmat.

The new study guide (incl. teaching schedules) for academic year 2018-2019 can be found at https://studyguide.utu.fi. This site contains only previous years' guides.

x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2014–2016
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
Käsityön aineenopettajan koulutus, KK

Osaamistavoitteet

1. Opiskelija perehtyy käsityökasvatuksen ja kasvatustieteen tieteenaloihin siten, että hän hallitsee käsityökasvatuksen keskeiset teoriat, käsitteistön, yleisen opetusopin ja käsityön opetusopin, sekä osaa kehittää osaamistaan käsityöteknologian ja -muotoilun kehityksen huomioiden.
2. Opiskelija perehtyy monimateriaalisen käsityö-oppiaineen tietojen ja taitojen hallintaan siten, että hän tuntee käsityön käsitteistön, materiaalit, tekniikat ja teknologiat sekä pystyy seuraamaan käsityökasvatuksen yleistä kehitystä, hallitsee käytännön työskentelyn ja siten pystyy välittämään oppilaille oppiaineen keskeisen tieto- ja taitoaineksen turvallisesti monipuolisissa oppimisympäristöissä turvallisuuskasvatuksen huomioiden.
3. Opiskelija perehtyy lapsen ja nuoren fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen siten, että hän osaa opettajana toimiessaan edistää lapsen ja nuoren kokonaispersoonallisuuden kehitystä koulukasvatukselle asetettujen tavoitteiden mukaisesti
4. Opiskelija tutustuu käsityön työelämän yhteiskunnalliseen tuntemukseen ja ekososiaaliseen sivistykseen, jotta hän voi opetuksessaan ottaa huomioon yhteiskunnassa vallitsevat olosuhteet ja muuttuvat tarpeet. Hän osaa tunnistaa ja ratkaista käsityökasvatuksessa esille tulevia ongelmia tieteen, teknologian ja käsityön turvallisuuskasvatuksen luonteen mukaisesti ekologiset ja sosiaaliset näkökulmat huomioiden.
5. Opiskelija osaa hyödyntää verkkoympäristöjä, -ohjelmistoja ja sosiaalista mediaa mielekkäästi osana opetus- ja ohjaustyötään.

Opiskelija saavuttaa perusvalmiudet opettaa perusasteen vuosiluokkien 1.-6. käsityöoppiainetta. Opiskelija syventää aineenhallintaansa valitsemansa käsityön sisältöpainotuksen mukaan siten, että hän saavuttaa perusvalmiudet opettaa perusasteen vuosiluokkien 7.-9. sekä lukiodiplomiin vaadittavien käsityön teknisen- tai tekstiilityön sisältöjä. Käsityön opetusharjoitteluissa opetettavan aineen sisällön hallinta ja kasvatus- ja vuorovaikutustaidot yhdistyvät toisiinsa tasapainoisella tavalla.

Koulutuksen sivuainemahdollisuuksilla tuetaan aktiivisesti käsityön aineenopettajaopiskelijan pätevöitymistä toisen opetettavan aineen tai luokanopettajan kelpoisuuteen. Opiskelija voi suorittaa sivuaineen myös muissa yliopistollisissa oppiaineissa.

Alempaan korkeakoulututkintoon johtava koulutus antaa opiskelijalle käsityökasvatuksen perusteiden tuntemuksen ja edellytykset seurata käsityökasvatuksen kehitystä. Koulutus perustuu käsityökasvatuksen tieteelliseen tutkimukseen ja käsityön opetuksen ja opettajuuden käytäntöihin.

Sisältö

Käsityön aineenopettajan koulutus antaa valmiudet perusopetuksen käsityön tai käsityön ja jonkin muun koulussa opetettavan aineen opettajan tehtävien itsenäiseen hoitamiseen sekä käsityön asiantuntemusta vaativiin sosiaalityön, kulttuuri- ja elinkeinoelämän tehtäviin. Opetettavan aineen opinnoilla tarkoitetaan opetustyön edellyttämää aineenhallintaa edistäviä opintoja.

Koulutus tukeutuu käsityökasvatuksen ja kasvatustieteen tieteenalojen tutkimukseen. Opinnoissa tuetaan yksilöllistä ja yhteisöllistä aktiivista tiedon etsintää ja osaamisen kehittämistä. Tavoitteena on kehittyä opettamisen, oppimisen ja ohjaamisen asiantuntijaksi, joka ymmärtää toimintansa eettisen ja teoreettisen perustan, toimii innovatiivisesti, tutkimusorientoituneesti ja tulevaisuussuuntautuneesti. Koulutuksen tarkoituksena on kehittää myös aktiivisia turvallisuustaitoja.

Lisätiedot

KASVATUSTIETEEN KANDIDAATIN TUTKINTO 180 op

Käsityön aineenopettajan koulutuksessa opiskeleva suorittaa kasvatustieteen kandidaatin 180 op:n tutkinnon, joka on alempi korkeakoulututkinto. Tutkinto voi ylittyä 20 opintopisteellä. Kandidaatin tutkinnon pääaineena on käsityökasvatus ja tutkintoon sisältyvät:
- kieli-, viestintä- ja metodiopinnot 26 op
- opettajan pedagogiset opinnot (osa 1) 38 op
- käsityökasvatuksen perus- ja aineopinnot 69 op
- sivuaine- ja muita opintoja 47 op


KÄSITYÖN AINEENOPETTAJAN KOULUTUKSEN SISÄLTÄMÄT OPINTOKOKONAISUUDET JA OPINTOJAKSOT LUKUVUOSINA 2014-2016

Kieli-, viestintä- ja metodiopinnot 26 op
KKV0.1 Opiskelijaksi yliopistoon 2 op
KKV0.2 Opiskelijana yliopistossa 2 op
KKV1 Suomen kielen puheviestintä 3 op
KISU1721 Suomen kieli: Kirjallinen viestintä 2 op
KIRU2721 Ruotsin kieli: Kasvatustieteiden tiedekunta, kirjallinen taito 2 op
KIRU2741 Ruotsin kieli: Kasvatustieteiden tiedekunta, suullinen taito 1 op
KIEN2714 Englannin kieli: Tekstin ymmärtäminen, kasvatustieteiden tiedekunta 3 op
KIEN2741 English Communication Skills: Education 2 op
KKV5 Tietotekniikan perusteet 3 op
KKV6 Käsityökasvatuksen tutkimuksen perusteet 6 op

Käsityökasvatuksen perusopinnot 25 op (opetettava aine käsityö)
KSP1 Käsityökasvatus tieteenalana 3 op
Käsityön teknisen työn sisällöt 8 op
KSP2.1 Teknisen työn perustekniikat 3 op
KSP2.2 Teknisen työn soveltavat tekniikat 5 op
Käsityön tekstiilityön sisällöt 8 op
KSP3.1 Monimateriaaliset tekstiilityön sisällöt 4 op
KSP3.2 Ompelu-, vaatetus- ja materiaaliteknologia 4 op
KSP4 Tuotesuunnittelun ohjaamisen perusteet 3 op
KSP5 Pedagoginen tuotesuunnitteluprojekti 3 op

Käsityökasvatuksen aineopinnot 44 op
Kaikille yhteiset opintojaksot 21 op
KSA5.1 Käsityökasvatuksen didaktiikan perusteet 3 op
KSA5.2 Käsityökasvatuksen opinnäyte 7 op
KSA7 Tuotesuunnittelun ohjaaminen 3 op
KSA15 Käyttäjälähtöinen tuotesuunnitteluprojekti 5 op
KSA16 Käsityökasvatuksen historia (ent. KSS4) 3 op
Käsityökasvatuksen tutkiva ja kokeileva tuottaminen 23 op
Sivuaineopiskelijat saavat valita seuraavista opintokokonaisuuksista joko vaihtoehdon A tai B.
Käsityön aineenopettajan koulutuksen opiskelijat valitsevat seuraavista opintokokonaisuuksista joko vaihtoehdon A tai B. Enintään viidellä on mahdollisuus valita tekstiilityöpainotteiset käsityön aineopinnot.
A Käsityön teknisen työn sisällöt 23 op
KSA1 Puu- ja muoviteknologia 6 op
KSA2 Metalliteknologia 6 op
KSA3 Ajoneuvo- ja moottoriteknologia 6 op
KSA4 Sulautetut järjestelmät 5 op
B Käsityön tekstiilityön sisällöt 23 op
KSA8 Sisustustekstiilit 4 op
KSA9 Kudonta ja lankatekniikat 5 op
KS10 Vaatetusteknologia 5 op
KSA11 Perinteestä käsin 5 op
KSA12 Tekstiilit ja kestävä kehitys 4

Opettajan pedagogiset opinnot (osa 1) 38 op
KPE1/PO1 Johdatus kasvatustieteisiin 3 op
KPE2/PO2 Kasvatus- ja koulutussosiologia 3 op
KPE3/PO3 Kasvatus- ja kehityspsykologia 5 op
KPE4 Orientoiva harjoittelu 4 op
KPE5 Perusharjoittelu 9 op
KPE6/PO4 Opetuksen ja oppimisen perusteet 7 op
KPE7/PO5 Kasvatuksen sosiaalipsykologia 3 op
KPE8/AO4.1 Orientoituminen erityiskasvatukseen ja -pedagogiikkaan 4 op


OHJEELLINEN OPINTOJEN ETENEMISKAAVIO RAUMAN YKSIKÖN KÄSITYÖN AINEENOPETTAJAN KOULUTUKSESSA SL 2014 JA 2015 OPINTONSA ALOITTAVIEN OSALTA

Käsityökasvatuksen opinnot sijoittuvat koko koulutuksen ajalle kuitenkin siten, että eteneminen tapahtuu perusopinnoista aineopintoihin ja syventäviin opintoihin. Käsityökasvatuksen aineopintojen aloittamisen edellytyksenä on vähintään 20 op:n suoritukset käsityökasvatuksen perusopinnoista. Tarkemmat määräykset etenemisedellytyksistä annetaan erikseen ko. opintojakson yhteydessä.

1. Opintovuosi
KKV0.1 Opiskelijaksi yliopistoon 2 op (sl)
KKV1 Suomen kielen puheviestintä 3 op (sl, kl)
KIEN2714 Englannin kieli: Tekstin ymmärtäminen, kasvatustieteiden tiedekunta 3 op (sl)
KIEN2741 English Communication Skills: Education 2 op (kl)
KKV5 Tietotekniikan perusteet 3 op (sl)
KSP1 Käsityökasvatus tieteenalana 3 op (sl)
KSP2.1 Teknisen työn perustekniikat 3 op (sl, kl)
KSP2.2 Teknisen työn soveltavat tekniikat 5 op (sl, kl)
KSP3.1 Monimateriaaliset tekstiilityön sisällöt 4 op (sl, kl)
KSP3.2 Ompelu-, vaatetus- ja materiaaliteknologia 4 op (sl, kl)
KSP4 Tuotesuunnittelun ohjaamisen perusteet 3 op (sl)
KSP5 Pedagoginen tuotesuunnitteluprojekti 3 op (sl, kl)
KPE1/PO1 Johdatus kasvatustieteisiin 3 op (sl)
KPE2/PO2 Kasvatus- ja koulutussosiologia 3 op (kl)
KPE6/PO4 Opetuksen ja oppimisen perusteet 7 op (sl)
KPE7/PO5 Kasvatuksen sosiaalipsykologia 3 op (kl)
KPE4 Orientoiva harjoittelu 4 op (sl)
muut opinnot 3 op
yht. 61 op

2. Opintovuosi (teknisen työn sisällöin)
KISU1721 Suomen kieli: Kirjallinen viestintä 2 op (kl)
KIRU2721 Ruotsin kielen kirjallinen taito 2 op (kl)
KIRU2741 Ruotsin kielen suullinen taito 1 op (kl)
KKV6 Käsityökasvatuksen tutkimuksen perusteet 6 op (sl)
KSA7 Tuotesuunnittelun ohjaaminen 3 op (sl, kl)
KSA15 Käyttäjälähtöinen tuotesuunnitteluprojekti 5 op (kl)
KSA16 Käsityökasvatuksen historia (ent. KSS4) 3 op (kl)
KSA1 Puu- ja muoviteknologia 6 op (sl, kl)
KSA2 Metalliteknologia 6 op (sl, kl)
KSA3 Ajoneuvo- ja moottoriteknologia 6 op (sl, kl)
KSA4 Sulautetut järjestelmät 5 op (sl, kl)
KPE3/PO3 Kasvatus- ja kehityspsykologia 5 op (sl)
KPE8/AO4.1 Orientoituminen erityiskasvatukseen ja -pedagogiikkaan 4 op (sl)
muut opinnot 6 op
yht. 60 op

2. Opintovuosi (tekstiilityön sisällöin)
KISU1721 Suomen kieli: Kirjallinen viestintä 2 op (kl)
KIRU2721 Ruotsin kielen kirjallinen taito 2 op (kl)
KIRU2741 Ruotsin kielen suullinen taito 1 op (kl)
KKV6 Käsityökasvatuksen tutkimuksen perusteet 6 op (sl)
KSA7 Tuotesuunnittelun ohjaaminen 3 op (sl, kl)
KSA15 Käyttäjälähtöinen tuotesuunnitteluprojekti 5 op (kl)
KSA16 Käsityökasvatuksen historia (ent. KSS4) 3 op (kl)
KSA8 Sisustustekstiilit 4 op (sl, kl)
KSA9 Kudonta ja lankatekniikat 5 op (sl)
KS10 Vaatetusteknologia 5 op (kl)
KSA11 Perinteestä käsin 5 op (sl, kl)
KSA12 Tekstiilit ja kestävä kehitys 4 op (kl)
KPE3/PO3 Kasvatus- ja kehityspsykologia 5 op (sl)
KPE8/AO4.1 Orientoituminen erityiskasvatukseen ja -pedagogiikkaan 4 op (sl)
muut opinnot 6 op
yht. 60 op

3. Opintovuosi
KKV0.2 Opiskelijana yliopistossa 2 op (kl)
KSA5.1 Käsityökasvatuksen didaktiikan perusteet 3 op (sl)
KSA5.2 Käsityökasvatuksen opinnäyte 7 op (sl, kl)
KPE5 Perusharjoittelu 9 op (sl, kl)
Sivuainekokonaisuus ja muita opintoja yhteensä 38 op
yht. 59 op


KOULUTUKSEN OPETUSMUODOT JA OSALLISTUMISVELVOLLISUUS OPETUKSEEN

Koulutuksen ohjattu opetus järjestetään tavallisesti luentoina, ohjattuna suurryhmäopetuksena, erilaisina pienryhmäopetuksina (harjoitukset, demonstraatiot, seminaarit jne.) ja verkko-opiskeluna. Opetussuunnitelmassa näkyy ohjatun opetuksen (luento-opetus, pienryhmäopetus yms.) lisäksi myös opiskelijan itsenäisen työn osuus tunteina tunnuksella itsenäinen työskentely.

Ryhmämuotoinen opetus on läsnäolovelvollista. Opintojakson luennoille voidaan myös asettaa läsnäolovelvollisuus. Tästä on maininta kentässä "vaadittavien opintosuoritusten lisätiedot".

Pienryhmän suuruus on yleensä 16-20 opiskelijaa. Proseminaariryhmän koko on enintään 12 opiskelijaa.

Poissaoloissa toimitaan seuraavien periaatteiden mukaisesti:
- Jos poissaoloja pakollisesta kontaktiopetuksesta (pienryhmäopetus tai pakolliset luennot) on alle 50 %, on poissaolo korvattava. Korvaustavan päättää aina opintojakson opettaja. Opiskelija voi itse ehdottaa korvaustapaa, jonka opettaja joko hyväksyy tai hylkää. Opettaja voi myös antaa tehtävän itse tai rakentaa tehtävänannon yhdessä opiskelijan kanssa keskustelemalla.
- Mikäli poissaoloa ei opettajan mielestä voi korvata, opiskelijan on osallistuttava opintojaksolle uudelleen.
- Jos poissaoloja on 50 % tai enemmän, opiskelijan on osallistuttava opintojaksolle uudelleen.

Opettajan kanssa erikseen sovittu korvaava suoritustapa on voimassa opintojaksosta vastaavan opettajan määräämällä tavalla.

Arviointitavat ja -kriteerit on ilmoitettava opiskelijoille opintojakson alussa. Kirjallisen tentin vaihtoehtona opettaja voi harkintansa mukaan käyttää muita soveltuvia arviointi- ja suoritustapoja, joista esimerkkeinä: yksilö- tai ryhmäesseet, työkansiot, projektityöt, suullinen kuulustelu, pari- tai ryhmätentti, käsitekarttatentit, dialogi tai ongelmaratkaisutehtävät sekä verkkotehtävät.

Opettajat voivat tarvittaessa järjestää luennoista tai/ja harjoituksista vapauttavan kokeen. Kontaktiopetusta voidaan vastuuopettajan harkinnan mukaan soveltuvin osin korvata opiskelijan itsenäisellä työskentelyllä.

Koulutuksessa käytettävistä opetusmateriaaleista voidaan periä opiskelijoilta kohtuullinen korvaus opintojohtosäännön mukaisesti. Tarvittaessa opiskelijan on osallistuttava myös materiaalihankintaan ja varastointiin. Opiskelijan opinnäytetyötä ja muita opintosuorituksina syntyneitä tuloksia voidaan käyttää osana muuta opetusta.

Opintojaksojen hyväksilukemisesta ja korvaamisesta (ml. AHOT- aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) löytyy lisätietoa tiedekunnan pysyväismääräyksistä.

Opintojakson osasuoritukset vanhenevat kahdessa vuodessa. Opintojakso vanhenee 1.8.2005 alkaen kymmenessä vuodessa (2015). Mikäli opiskelija on suorittanut opintokokonaisuudesta enimmän osan (yli puolet) yli kymmenen vuotta aikaisemmin (eli esim. syksyllä 2015 ennen vuotta 2005), suoritetut opintojaksot vanhenevat. Vanhentuneet opinnot päivitetään opintokokonaisuuden vastuuhenkilön määrittelemällä tavalla. Tällaisessa tilanteessa opiskelijan tulee olla yhteydessä ao. opintokokonaisuuden vastuuhenkilöön. Opintokokonaisuudet eivät vanhene.


KÄSITYÖN AINEENOPETTAJAN KOULUTUKSEN VIITTEELLINEN OPINTOJEN AJOITUSSUUNNITELMA

Kieli-, viestintä- ja metodiopinnot voivat sijoittua koko opintojen ajalle seuraavin poikkeuksin:
- KKV0 alkaa opintojen alussa ja kestää HOPSin osalta opintojen ajan
- Kirjallinen viestintä tulee suorittaa ennen proseminaaria
- Vieraiden kielten opinnoista järjestetään vapauttava koe

Käsityökasvatuksen opinnot sijoittuvat koko koulutuksen ajalle kuitenkin siten, että eteneminen tapahtuu perusopinnoista aineopintoihin ja syventäviin opintoihin. Tarkemmat määräykset etenemisedellytyksistä annetaan erikseen ko. opintojakson yhteydessä.


OPETTAJAN PEDAGOGISET OPINNOT JA OPETUSHARJOITTELU

Opettajan pedagogiset opinnot ovat didaktisesti painottuneita ja ohjattua harjoittelua sisältäviä kasvatustieteellisiä opintoja, joiden kokonaislaajuus käsityön aineenopettajan koulutuksessa on 60 op.

Kandidaatin tutkintoon sisältyy 13 opintopistettä ja maisterin tutkintoon 8 opintopistettä opetusharjoittelua. Opetusharjoittelut järjestetään vuorovaikutuksessa ja rinnakkain opetettavien aineiden opintojen ja kasvatustieteen opintojen kanssa.

Harjoittelut arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja arviointiin osallistuvat harjoittelua ohjanneet henkilöt.
Suoritus on hyväksytty, kun annetut tehtävät on suoritettu ja osaamistavoitteet arvioidaan hyvin saavutetuiksi. Suoritusta on täydennettävä, jos annetut tehtävät on suoritettu puutteellisesti tai osaamistavoitteiden saavuttamisessa on puutteita.

Muotokriteerit: Muotoa koskevat täydennettävät seikat tarkoittavat sitä, että vaadittavissa opintosuorituksissa on puutteita. Mikäli opiskelijan on vaikea pitää kiinni sovituista ohjelmasta työn tai jonkin muun syyn takia tai yhteisten tapaamisten järjestäminen hankaloituu mainittavasti, eivät muotokriteerit myöskään täyty.

Sisältökriteerit:
Orientoiva harjoittelu: Sisältöön kuuluu opetustuokion tai havaintoesityksen suunnittelu, opetustilanteet ja palautekeskustelut.
Perusharjoittelu ja syventävä harjoittelu: Sisältöön kuuluu opetuksen suunnittelu, opetustilanteet ja palautekeskustelut. Sisällön arviointi kohdistuu aineenhallintaan, vuorovaikutustaitoihin ja didaktisiin ratkaisuihin. Arvioinnissa kiinnitetään huomioita opiskelijan sitoutumiseen, aktiivisuuteen, oma-aloitteisuuteen ja kriittisyyteen sekä kykyyn suorittaa itsereflektointia tavoitteiden pohjalta.

Täydennettävästä suorituksesta päätetään vastuuhenkilön/ohjaajien ja harjoittelijan kanssa. Suoritustaan täydentävälle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen harjoittelusuunnitelma. Jos täydentämisen tarve on erityisen suuri, opetusharjoittelu hylätään ja harjoittelu suoritetaan kokonaan uudestaan.

Opetusharjoittelu voidaan keskeyttää opiskelijan tekemien laiminlyöntien tai opiskelijan sopimattoman käytöksen vuoksi. Keskeyttämisestä päättää yksikön johtaja harjoittelua ohjanneen opettajan ja harjoituskoulun lehtorin esittämien kirjallisten lausuntojen perusteella. Harjoittelun keskeyttäminen johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.

Opettajan pedagogisissa opinnoissa opiskelijalle annetaan peruskoulun ja lukion lehtorin sekä muiden oppilaitosten opettajan tehtävien itsenäisen hoitamisen edellyttämät pedagogiset valmiudet.


KÄSITYÖN AINEENOPETTAJAN KOULUTUKSEN SIVUAINEOPINNOT

Opiskelija saa valita sivuaineensa vapaasti yliopistojen (myös tiede- ja taidekorkeakoulut) tarjoamista opintokokonaisuuksista (oppiaineista tai niihin rinnastettavista kokonaisuuksista tai yliopistojen monitieteisistä opintokokonaisuuksista) läpäistyään sivuaineopiskelijoille tarkoitetun mahdollisen valintakokeen joko omaehtoisesti (opiskelijan itse hakeutuessa erillisarvosanaopiskelijaksi ao. yliopistoon) tai yliopistojen välisiin JOO -sopimuksiin taikka kahdenvälisiin sopimuksiin perustuen

Sivuaineopinnot sijoittuvat kandidaatin tutkinnon kolmannelle opintovuodelle ja maisterin tutkinnon ensimmäiselle opintovuodelle.

Kandidaatin tutkintoon sisältyy 49 opintopistettä sivuaine- ja muita opintoja. Opiskelijan tulee sisällyttää yksi opintokokonaisuus (esim. jonkin sivuaineen perusopinnot) joko KK- tai KM-tutkintoon. Suositeltavaa on suorittaa jossakin perusopetuksessa tai lukiossa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opinnot vähintään 60 opintopisteen laajuisina taikka suorittaa saman laajuiset luokanopettajan koulutukseen kuuluvat perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot. Vähintään 60 op laajuiset opetettavan aineen opinnot antavat aineenopettajan kelpoisuuden ao. aineen osalta luokille 7-9 (yläkoulu). Turun yliopistossa on mahdollista suorittaa useissa aineissa opetettavasta aineesta perus- ja aineopinnot ja saavuttaa näin toisen opetettavan aineen aineenopettajan kelpoisuus. Kasvatustieteiden tiedekunta tarjoaa perus- ja aineopinnot liikunnassa, musiikkikasvatuksessa ja terveystiedossa. Käsityön aineenopettajan koulutuksen opiskelijoilla on lisäksi mahdollisuus hakeutua sivuainevalintojen yhteydessä luokanopettajan kelpoisuuden tuottaviin perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisiin opintoihin (60 op).

Mikäli opiskelija suorittaa kandidaatin tutkinnossa yhdestä sivuaineesta 25 op:n opinnot, hän voi suorittaa puuttuvat 24 opintopistettä muita opintoja. Näidenkin opintojen tulee olla yliopiston antamia. Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op) voi halutessaan hajottaa kandidaatin ja maisterin tutkintoihin. Sivuaineopintojen hajottaminen kandidaatin ja maisterin tutkintoihin onnistuu vain siinä tapauksessa, ettei opintokokonaisuutta ole koottu.

Opiskelija voi valita lisäksi sivuaineita yliopiston muista tiedekunnista. Kesäyliopistot, koulutus- ja kehittämiskeskukset sekä kansalais- ja työväenopistot toteuttavat avoimena yliopisto-opetuksena eri yliopistojen arvosanaopetusta.

Laitos tarjoaa sivuaineopintoja kulloistenkin resurssiensa mukaan. Sivuainetarjonnasta, valintakriteereistä ja valintaprosessista löytyy lisätietoa tiedekunnan verkkosivulta.


KÄSITYÖN AINEENOPETTAJAN KOULUTUKSEN OPINTOJAKSOJEN TUNNUKSET

Opetussuunnitelmassa käytetään tunnuksia opintojaksojen nimien edessä siten, että kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon käsityökasvatuksen opintojaksot merkitään tunnuksella KSP (perusopinnot) ja KSA (aineopinnot). Kieli- ja viestintäopinnot merkitään tunnuksella KKV (kandidaatin tutkinto) ja MKV (maisterin tutkinto). Kielikeskuksen opinnot merkitään KI-alkuisilla tunnuksilla. Opettajan pedagogiset opinnot merkitään tunnuksella KPE (kandidaatin tutkinto) ja MPE (maisterin tutkinto).


OPINTOKOKONAISUUKSIEN ARVOSTELU

opintokokonaisuus: merkintä
kieli- ja viestintäopinnot: suoritusmerkintä (toinen kotimainen kieli TT tai HT)
käsityökasvatuksen perusopinnot: opintojaksojen painotettu keskiarvo (1-5)
käsityökasvatuksen aineopinnot: opintojaksojen painotettu keskiarvo (1-5)
käsityökasvatuksen syventävät opinnot: opintojaksojen painotettu keskiarvo (1-5)
opettajan pedagogiset opinnot: opintojaksojen painotettu keskiarvo (1-5)
sivuaineopinnot: opintojaksojen painotettu keskiarvo (1-5)
muut opinnot: suoritusmerkintä


avaa kaikki

Käsityön aineenopettajan koulutus, KK

Opettajankoulutuslaitos
Luokanopettajan tutkinto-ohjelma
Käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteen (varhaiskasv.) maisteriohjelma
Kasvatustiede, OKL Rauma
Opintokokonaisuudet
Erityispedagogiikka/erit.op.koul., OKL Rauma