KTK taloussosiologian pääaineopinnot

Osaamistavoitteet

Taloussosiologiassa tutkitaan taloutta ja taloudellisia ilmiöitä sosiologisesta näkökulmasta. Esimerkiksi kulutusta tutkitaan paitsi rahankäyttönä, myös sosiaalisten järjestelmien vaikutuksessa toteutuvana ihmisten keskinäisenä vuorovaikutuksena. Tämä tarkoittaa, että kulutukseen vaikuttavat paitsi tulot, myös ihmisten maku ja tottumukset, arvostukset ja toisten ihmisten kuluttajaan kohdistamat odotukset. Taloussosiologiassa tarkastellaan sitä, miten nämä tekijät vaikuttavat kulutukseen yhdessä ja erikseen.

Taloussosiologian opiskelija perehtyy erilaisiin taloudellisiin toimintaympäristöihin ja niiden keskeisiin piirteisiin sekä oppii tarkastelemaan taloudellisia ilmiöitä myös laajemmasta yhteiskunnallisesta ja sosiaalisesta perspektiivistä. Suoritettuaan kauppatieteiden kandidaatin tutkinnon taloussosiologia pääaineenaan opiskelija ymmärtää erilaisten taloudellisten toimintaympäristöjen piirteitä sekä osaa tarkastella niitä sosiologisesta näkökulmasta.

Turun yliopiston taloussosiologinen opetus ja tutkimus keskittyvät mm. seuraaville aloille: kulutus- ja kuluttajakäyttäytyminen, kulttuuri ja elämäntapa, yhteiskuntarakenteet, hyvinvoinnin tarkastelu sekä media ja teknologia.

Sisältö

Vuonna 2014 ja myöhemmin opintonsa kauppakorkeakoulussa aloittaneet eivät voi valita taloussosiologiaa pääaineekseen lukuun ottamatta Kaupan ja palvelujen maisteriohjelmaa. Yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa taloussosiologian voi valita sekä kandidaatin että maisterin tutkinnon pääaineeksi.

OPINTOJEN RAKENNE: KTK-tutkinto 180 op

Kaikille yhteiset opinnot 60op
Pääaineen opinnot väh. 60 op (sisältää kandidaatintutkielman 10 op)
Sivuaineen opinnot 25 op
Kieli- ja viestintäopinnot 24 op
Vapaasti valittavat opinnot 11 op

Lisätiedot

Taloussosiologian oppiaine on osa Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan sosiaalitieteiden laitosta. Taloussosiologian opetus järjestetään pääsääntöisesti yhteiskuntatieteelliset tiedekunnan tiloissa Publicumissa. Kirjallisuus tentitään Turun yliopiston tenttiakvaariossa.


avaa kaikki
Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos
Operations and Supply Chain Management
Economic Geography
International Business
Marketing
Economic Sociology
Business Japanese
Business Chinese
Finnish Study Modules
Multilingual Business Communication